Analiza comparativa Frida Kahlo vs Victor Brauner

 Frida Kahlo                                                        Victor Brauner
In timp ce revedeam filmul bibliografic Frida Kahlo, mi-au sarit in ochi unele amanunte pe care prima data nu le-am observat. Ce-i drept, acum m-am uitat altfel la film, trecand imaginile, picturile si faptele prin matricea stilistica, prin metodologia cu care lucrez. Nu stiu daca e o descoperire originala, sau daca sunt singurul care a sesizat asta, dar exista o oarecare legatura intre picturile Fridei Kahlo (unele) si a pictorului roman Victor Brauner. Pe langa faptul ca amandoi sunt pe jumatate evrei, pe langa faptul ca au trait in acelasi timp si au avut expozitii in aceeasi perioada, (1922-1948), au locuit totusi in locuri total diferite, la mii de kilometri distanta. Probabil ca au avut ocazia sa se intalneasca la Paris pentru ca Frida a avut o expozitie in boema capitala(1938).  Probabilitatea este mare sa-l fi intalnit pe Victor Brauner, pentru ca Frida a fost invitata de mentorul cercului suprarealist, Andre Breton. Pe de alta parte, cu siguranta ambii au fost influentati de teoriile lui Freud si de spiritul gandirii din perioada interbelica/postbelica. Bineinteles, in aceasta comparatie nu cautam sa aducem "exceptiile" in favoarea noastra. Consider ca ambii pictori sunt atat de originali, incat numai un ochi format poate sa sesizeze anumite asemanari fara sa le numim simple "conicidente" sau sa "le tragem de par".

Am sa trec direct la Victor Brauner, fara sa ii mai fac o introducere pentru ca o gasiti cateva posturi mai jos. Dupa cum stiti simbolismului de care uzeaza Victor Brauner este foarte vast: de la cel aztec pana la cel sumerian si egiptean sau din mitologiile Cabaliste. Cel putin analiza noastra are o logica, daca tinem seama de influentele puternice pe care le-a avut orizontul spatial Aztec,( mama Fridei tragandu-se din bastinasi) asupra artistei Mexicane. Bineinteles, influentele Fridei nu sunt doar Suprarealiste. Intalnim atat un Impresionism cat si Arta Pop influentata de perioada sederii ei in America. O sa incepem analiza printr-un efort imaginar, si as vrea sa va departati de cele doua imagine ca sa aveti viziunea lor de asamblu. Pentru ca o comparatie nu se face trecand cu degetul de la un simbol la altul daca nu simtim picturile la nivel senzorial. Pentru ca mai mult de-atat, cel putin mie, ambele tablouri imi creeaza aceeasi stare de spirit.

Asadar, in ambele picturi observam acelasi cromatism. Verde inchis si  preponderent maro. Un alt argument ar fi acela ca picturile celor doi artisti sunt "rezultatul unor sondări în inconştient, unor eliberări creatoare necontrolate". Fie ca la Frida actul creator se naste din suferinta, fie ca la Victor din visele premonitorii, ambii reusesc sa reveleze lumea din interiorul lor asa cum o simt. In primul tablou observam in mod clar simbolul Universal, Mama Pamant, (vezi Mircea Eliade) care o imbratiseaza pe Frida, care la randul ei il imbratiseaza "maternal" pe Diego sotul ei (Frida neputand avea copii). Din tablou nu lipseste simbolismul vegetativ, influentat de orizontul geografic, spatial al Mexicului. In ambele tablouri observam simbolul ochiului iluminist. Daca la Brauner e mai mult sugerat, ei bine, la Frida, chiar pe frunte se afla ohciul, pe care il observam si in tabloul Moise. Cel mai greu argument, care vine sa ne sustina ipoteza, il consider privirea ochilor. Prin ochi, ambii incearca sa stilizeze pictura, sa o canonizeze asemeni Icoanelor. Ochii lui Diego au aproape aceeasi expresie ca ochii femeii din pictura lui Brauner. Nu intalnim motivul apei, dar in ambele tablouri este reprezentat soarele prin "para focului". Pana si stilul in care face mainile, picioarele sau portretul fetei, seamana destul de mult, ambii parca inspirandu-se din vechile picturi murare. Ambii practica un primitivism deliberat in picturile lor. Acesta din urma ar fi un argument destul de tare. Pe de alta parte, in ambele tablouri sunt imagini tipizate, murale, asemeni picturilor din pesteri. Ceilalti pictori suprarealisti ca Salvador Dali, Max Ernst, Rene Magritte, etc seamana tot ata de mult/putin intre ei cum se aseamana Frida Kahlo cu Victor Brauner (cel putin ca tehnica).

Daca nu ne conving simbolurile, pentru ca ar fi trebuit sa avem in fata toate picturile celor doi, macar cromatismul celor doua tabouri este evident. In ambele tablouri suntem pusi in fata unei disectii. La frida culoarea rosie a rochiei si faptul ca il imbratiseaza pe Diego ar putea fi cele trei avorturi spontane. Nevoia de siguranta, de securitate,anxietatea si singuratatea este simbolizata atat de evident la Frida Kahlo in de somul strans al iedului care bineinteles se afla in partea intunecata a tabloului, in partea noptii. Este un somn prematur, un somn asemeni fetusului, un somn care cauta sa se stranga in lipsa unei imbratisari. E pozitia somnului suferind, pentru ca te doare stomacul. E un somn nelinistitor, cu franturi de vise si cu intoarceri de pe o parte pe alta. Un somn in care "te trezesti ca n-ai tras podul de la mal", in care ai impresia ca dormi "pe scanduri umede". Inclin sa cred ca somnul iedului e mai mult somnul mortii. La Brauner insa aceaasta spaima nu este spaima somnului, ci spaima privirii pierdute. Ochii fixati intr-un punct ai "pisici" denota o alienare, un fel de somn lucid. Restul, pestele, paharul, cutitul si banii cred ca sunt simboluri crestine. Daca la Frida tabloul se imparte intre zi si noapte, intre soare si luna, la Brauner se imparte intre uscat si apa. Marginea apei creaza aceeasi neliniste si spaima de necunoscut ca "somnul" din tabloul Fridei. Ambele tablouri au o granita, pentru ca numai in aceasta limita putem crea. Un ultim argument in favoarea celor doua tablouri, ambele se afla in acelasi orizont temporal: Dimineata. Imposibilitatea de a te fixa in timp sau intr-un sentiment, asta e metafora diminetii, nelinistea din preajma zonei crepusculare.

5 comentarii:

ROMANIŢAN NICOLAE - Lucrări personale spunea...

Foarte bine punctat la sfarsit....eu zic ca trebuia sa lei mai mult de imposibilitatea personajelor de a se concentra pe anumite sentimente,incapacitatea lor de a se inradacina in spatiu si timp....cred ca asta e starea de spirit pe care o dau ambele lucrari(bine alese) si e elementul care le uneste echilibrandu se una in cealalta ca doi astri intr o constelatie.apreciez mult ce faci aici...s ar mai asemana cu The Life a lui Picasso...
salutare :)

David spunea...

Da. pai Frida a fost influentata direct de Picasso. De fapt, s-a intalnit cu el la Paris.

Mersi, am vazut ca si tu esti un artist, sau cel putin unul in devenire.

EdebiMevzulaR spunea...

Soarele era Trotchi şi luna Diego cred:)

Salutari!

David spunea...

Cred ca in planul afectiv era invers. :))

Numai bine! :)

Edu spunea...

Foarte fain articolul si destept, adica o groaza de idei si observatii pe care nu le intuiam!
Bun blogul!

Mari consumatori de arta si miere