Influente in pictura Bizantina


In biserica de rit bizantin, spre deosebire de biserica din vest, trebuie sa pastrezi anumite canoane cu privire la maini, fata, ochi, atunci cand pictezi. Expresia fetii trebuie sa ramana in tiparele canonice. Fata alungita, sa exprime piosenia,  degetele mainilor lungi, durerea, etc. Fata trebuie sa fie formata din linii puternic stilizate, aproape geometrice.  Geometria nu da loc interpretarilor. Cu toate astea, se pot observa expresii care sunt date in functie de fiecare Sfant.  Am ales aceasta pictura dintr-o biserica din zona Argesului pentru a vedea noi influente in pictura bizantina. Iata-l pe Iisus inconjurat de acel spectru de culori ce ma duce cu gandul la "mandala" din filozofia indiana. Ce e interesant ca se folosesc nuante de albastru, un bleo-marin, si roz, in loc de rosu. Mai mult, Iisus aici nu mai are o figura de Sfant, ci din contra, o figura de Zen, de maestru spiritual. Chiar daca inca se pastreaza canonul mainilor si pozitia degetelor, Iisus aici parca ar vrea sa spuna ca e in Nirvana. Ceea ce nu prea e ortodox, dupa parerea mea. Ortodoxia nu tine de purificarea trupului prin "constientizare" si cu atat mai putin prin "meditatie". Din contra, ortodoxia inseamna acceptarea misterului asa cum e. Omul devine Sfant, in conceptia ortodoxa, prin faptul ca se afla intr-un loc Sfant, ci nu prin asceza ca in cazul filzofilor, sau prin meditatie, sau prin studiu ca in cazul protestantilor, si cu atat mai putin priveste "cunoasterea de sine". Ortodoxia e o stare de fapt. Te nasti ortodox ca si cum te-ai naste roman. Nu poti sa "ajungi la ortodoxie". Mai rare cazuri de "convertire". Pentru ca n-ai ce "converti". Mintea? Nu exista asa ceva. Mintea poate specula cat vrea ea, nu intra in contradictie cu biserica, cum nici stiinta. Si Salvador Dali a fost atras de acest simbolism oriental in pictura care il infatiseaza pe Iisus. El reprezentand mai mult imaginea arhetipala a lui Iisus. Vezi mai multe aici.

Se vede ca biserica e pictata de niste artisti tineri si foarte talentati. Spun asta ca n-am mai vazut nicaieri ctitorii bisericilor incadrati intr-o pictura alb-negru, in contrast cu paleta vasta de culori folosita in biserica pictati intr-o maniera atat de realista. Ai impresia ca e o poza alb-negru, dar de fapt e o pictura foarte fina. Biserica are o pictura foarte frumos stilizata. Acele motive decorative de pe pereti parca ar fi un wallpaper, cu vita de vie ce duce la parabole dar si la abudenta si ospatul de la nunta din Caana. E clar ca biserica Ortodoxa se afla intr-o era a prosperitatii in tara noastra. 

In mod sigur artistii nu puteau sa renunte dintr-o data la vechea paradigma in care Isus reprezinta ambii poli, feminin-masculin, rosu albastru, intr-un contrast atat de puternic. Noile influente apar treptat. Nuantele vin sa mai indulceasca putin dogma, dupa parerea mea. Un Iisus pictat in roz e ceva nou pentru mine. Mai jos vedem pe Prea-Sfintia sa, imbracat destul de modest, si totusi cu un cap mai jos decat Iisus, primind binecuvantarea. Imaginea e atat de realista, si pictata cu maestrie (Numai Grigoresc la prima varsta picta intr-o maniera atat de realsta), incat Preasfintia sa nu a renuntat nici la ochelari. E un contrast izbitor, dar care face din aceasta biserica cea mai originala piesa de arta pe care am vazut-o in ultima perioada. E spiritul romanului care nu renunta la canoae si reguli, numai ca le indulceste putin. Vechea paradigma inca e prezenta, dovada aici ca Iisus e pictat in rosu si albastru.

Niciun comentariu:

Mari consumatori de arta si miere