Muzeul Natinal de Arta al Romaniei

Martirajul Sfantului Mauriciu El Greco cca 1600

Joi, 24 ianuarie 2013, cu ocazia celebrării a 154 de ani de la înfăptuirea Unirii Principatelor Române sub guvernarea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, Muzeul Naţional de Artă al României invită publicul să viziteze gratuit expoziţia Mitul Naţional. Contribuţia artelor la definirea identităţii româneşti (1830 – 1930) Anunt preluat de pe site MNAR.

Cum a fost posibil, ma intreb eu, ca o tara atat de mica si saraca sa ingramadeasca atata arta? Nici nu are rost sa fac inventarul. L-au facut rusii cand au luat 90 de vagoane de arta, podoabe din aur si altele. Sa nu va mirati ca tot ce a ramas e argint poleit. Ar fi suficient sa ramana doar Brancusi si cele trei tablouri semnat EL GRECO ca marturie. Asa ceva n-am vazut nici la National Gallery. Numai del Prado pare sa acorde atata atentie lui Doménikos Theotokópoulos. Pinacoteca Brera mi s-a parut modesta pe langa ce avem noi la MNAR. 

De fapt, eu nu vad nici un decalaj intre noi si occident. Vad insa doar alte forme culturale. Vad de exemplu frescele de la Manastirea curtea de Arges de o frumusete stilistica demna de Botticelli. Vad Biserica Domneasca si frumoasele Iconostase demne de sculptura portilor Domului din Milano. Vad podoabele coroanei lui Bsarab I. Vad opulenta ce se poate compara cu cea a printilor Venetieni. N-am cum sa nu vad ca noua nu prea ne-a suras Istorie. Nu e un mit cand spunem ca am fost cotropiti o mie de ani. 





Niciun comentariu:

Mari consumatori de arta si miere