Metropolis 1927



  1. Filmul apare in Ianuarie 1927, Germania, regizat de Fritz Lang. Criticii spun ca se incadreaza in curentul expresionist. Mie mi se pare mai de graba cubist, futurist. Ca realizare, efecte speciale, primeste un 10. Veti fi uimiti, ca si mine, ca 1927 sa se realizeze asa ceva. 

Incepe bine. Ca idee, omul masina, omul care nu face legatura intre minte si mana. Cu toate ca are idei indraznete pentru acea perioada, filmul dezamageste pe alocuri. Nu pot sa nu vad in el influente Marxiste. Clasa muncitoare reprezentata de maini si clasa conducatoare, de minte. Pana la urma isi dau mana. In al doilea rand chiar idei fasciste. Maria este clonata de un fizician/inginer evreu sub Steaua lui David, care este asociata cu maleficul. 

Am zis ca incepe bine pentru ca pune in discutie ideea de om care munceste si nu gandeste. Nu ca nu ar avea capacitatea sa o fac, ci nu mai are timp. Vine de la lucru extenuat. Se transforma in zombie. In ciuda celor amintite, mesajul de mediere este unul impaciuitor, intre minte si mana de lucru trebuie sa primeze inima. Asadar, cu toate ca anumite idei ale acelor vremuri au fost depasite, a ramas mesajul central care este valabil si azi intr-o societate puternic industrializata.

Ce anticipeaza in mod uimitor filmul Metropolis este dezastrul din al Doilea Razboi mondial. Oarecum inconstient, exprima framantarile acelor vremuri, date de mitul Eroului Salvator, intruchipat de aceasta data de o femeie. Masinaria aceasta care este pusa in functiune, si care ca metafora functioneaza ca un ceas elvetian, este Germania. Ea va functiona exact ca o masina de ucis in cel de-al doilea razboi Mondial. Scena cu care se deschide filmul si care va anticipa dezastrul. Sute, mii de muncitori vor pieri in aburi, in camerele de gazare. 

Concluzia este evidenta: Intre mana si minte trebuie sa fie un mediator, inima. Pana la urma nu regimul, nu ideea comunismului a fost gresita, ci ughiul. Sa pui categoria inaintea omului este mereu gresit. Interesul national pentru libertatea individuala. Eficienta pentru a justifica poluarea cu cianuri. Pragmatismul pentru ca poate fi cuantificat. PIB-ul unei tari pentru corelat cu Cea mai Fericita Tara.


Niciun comentariu:

Mari consumatori de arta si miere