Leonardo Da Vinci, Mona Lisa
Psihanaliza lui Freud nu putea sa
nu fie aplicata in domeniul artelor, cel putin ca interpretare, daca nu ca
metoda terapeutica. In arta, datorita
caracterului liber si de multe ori nemijlocit, inconstientul se dezvaluie fara sa fie cenzurat de constient in forme plastice. E de datoria psihanalistului sa
descopere acele forme ascunse, care pot sa duca la o interpretare si la o
intelegere atat a artistului cat si a operei.
In multe din teoriile sale, Freud
a cercetat operele artistice (pictura, poeme, sculptua) pentru a isi
sustine presupozitiile. De exemplu, complexul lui Eudip este revelat de panza
lui Bronzino, din 1545 in care apare
Cupidon, Venus si Timpul. Cu toate astea, o opera nu poate vorbi singura despre
sine daca nu este luat in calcul si autorul ei. In Psihanaliza si Arta, Freud aduce
argumente pentru a revela personalitatea lui Lonardo Da Vinci si opera sa.
Freud pleaca de la autor spre
opera, ci nu invers. Copilaria, visele, dezvaluirile, insemnarile din jurnal,
biografiile sunt materiale foarte importante pentru intelegerea operei de arta.
Prima amintire pe care Leonardo o are inca de cand era copil, il face pe Freud
sa faca noi descoperiri si sa elucideze misterul lui Leonardo si al
operei lui. Despre viata lui intima nu se stie prea multe. Insa din diferite
insemnari se poate contura un profil.
In prima perioada a varstei, Leonardo a fost crescut de mama sa pana pe la 5 ani. Apoi, a fost adoptat de tatal sau, si crescut de mama vitrega. Insa prima perioada din viata pare ca si-a pus amprenta pe tanarul Leonardo. Mama si-a revarsat toata iubirea ei asupra copilului. Datorita acestei iubiri excesive, Freud considera ca personalitatea si viata lui Lonardo au fost puternic dominate de imaginea mamei. Ipoteza este sustinuta de un vis sau o amintire din copilaria timpurie a lui Lenoardo. Un vultur vine la gura acestuia si ii atinge buzele cu coada. Acest simbol, coada, organul sexual barbatesc, cat si dorinta autoerotica de a fi obiectul adorat pare a duce la ipoteza ca Leonardo era un posibil homosexual pasiv.
In privinta asta Freud aduce mai multe argumente. Simbolul vulturului ca pasare de sex feminin, dar care se reproduce singura vine din Egipt si era larg raspandit in evul mediu. Astfel, lipsta tatalui pana pe la 5 ani este inlocuita cu acest simbol, in imaginarul colectiv vulturul fiind o pasare care se poate reproduce singura. Freud se intreaba cum e posibil ca acest simbol feminin sa capete valente masculine cum ar fi coada. Si aici raspunsul pare a veni de la placera suptului, de la sanul care alapteaza, de la sarut, dar si din miturile zeitatilor androgine care atribuie femeilor penis.
In privinta asta Freud aduce mai multe argumente. Simbolul vulturului ca pasare de sex feminin, dar care se reproduce singura vine din Egipt si era larg raspandit in evul mediu. Astfel, lipsta tatalui pana pe la 5 ani este inlocuita cu acest simbol, in imaginarul colectiv vulturul fiind o pasare care se poate reproduce singura. Freud se intreaba cum e posibil ca acest simbol feminin sa capete valente masculine cum ar fi coada. Si aici raspunsul pare a veni de la placera suptului, de la sanul care alapteaza, de la sarut, dar si din miturile zeitatilor androgine care atribuie femeilor penis.
Este putin probabil ca Lonardo sa
fi imbratisat o femeie patimas, cu dorinta. Din insemnarile lui se stie doar
ca privea actul sexual ca pe ceva dezgustator. Pe vreme cand lucra in atelierul
lui Verrocchio a fost acuzat impreuna cu alti tineri de practice homosexuale.
Ca maestru, Leonardo s-a inconjurat de tineri frumosi pe care i-a luat in
atelierul sau ca modele sau ca studenti. Nu conta prea mult talentul lor, dovada ca nu a format o scoala de pictori de prima mana. Cu toate astea, Freud nu sustine ca Leonardo avea o viata homosexuala, ci doar ca e posibil ca aceste tendinte sa fi fost sublimate pana la autosuficienta.
Freud admite ca Lonardo a avut
candva un libidou activ, in copilarie. Insa cu timpul si-a gasit o forma de
sublimare in alte activitati. Astfel energiile care puteau fi distructive s-au
dovedit a fi creatoare, atat in arta cat si in dorinta lui de cunoastere. Deci,
o investire a libidoului in actul cunoasterii
a pus in plan secund dorintele si activitatea sexuala a lui Leonardo.
Poate ca forta psihica poate fi convertita fara nici o pierdere in diferite
forme de activitate intelectuala si asta fara a deveni nevrotic, admite Freud.
Relatia cu prima mama, cat si cu
a doua este evidentiata, in opinia lui Freud, in tabloul Fecioarei cu copilul
si mielul si Sfanta Ana. Cele doua mame din viata artistului, privirea lor
blanda si induiosatoare, Sfanta Ana priveste cu simpatie la chipul Fecioarei, ca
si cum l-ar incredinta pe micul Iisus acesteia. In acest tablou Freud vede cele
doua mame din viata artistului cat si relatia lor cu el. Chiar daca inclinatia
speciala a lui Leonardo pentru refularea instinctelor si capacitatea lui de
sublimare a instinctelor primare este uitmitoare, in a doua parte a vietii sale, aceste pulsiuni aveau sa apara intr-o noua forma plina de inovatie in opera sa.
Aceasta dorinta infantila avea sa
fie redescoperita mai tarziu in chipul Mona Lisei. Zambetul misterios care apare in mai toate
operele lui Da Vinci nu-I decat zambetul mamei, care cu atata iubire il proteja
si il iubea. El va ramane fidel acestei
iubiri o data ce a redescoperit-o si o va picta atat in chipul Mona Lisei cat
si sub chipurile Fecioarei. Aceasta sete pentu cunoastere care a pornit din
copilarie, din dorinta de a cunoaste actul procrearii, pare sa faca din
Leonardo mai mult un asexuat decat un homosexual pasiv.
In Psihanaliza si Arta(ed. Trei,1989), Freud
aplica teoria psihanalitica formelor si creatiei artistice. Este o abordare
care pleaca de la artist spre opera.
Mai bine zis, este o incercare de a face din teoria psihanalitica o metoda aplicabila in diferite domenii. Astfel toata interpretarea trebuie sa duca
spre aceeasi concluzie. Insa, daca cititorul admite o data cu Freud ca nimic
nu-I intamplator in psihanaliza, atunci e o metoda ce se poate aplica
diferitelor opere, intregind imaginea de asamblu prin intuitie cu noi sensuri si
noi descoperiri.
Daca autoritatea paterna a regasit-o intr-un Lodovico Sforza la Milano si mai apoi pe Francisc I in Franta, de ce nu a gasit o autoritate si sub forma materna? Sau probabil ca a ramas sub chipul enigmatic al Mona Lisei... Sa fie tocmai aceasta frica de a picta, fuga spre stiinte si spre cunoasterea naturii, o forma de refulare? E posibil tinand cont de celebra lene cu care picta. La Mona Lisa a lucrat patru ani, ca si cum ar fi tras de timp.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu