Auguste
Renoir a pictat-o în 1878 pe doamna Charpentier alături de de cei doi copii .
Numai că doamnă Charpentier nu a avut niciodată două fetițe. Se știe că a avut
o fetiță și un băiat. Atunci de ce apar în tablou două fetițe?
Am întrebat mai mulți pieteni
de pe facebook să îmi spună cine cred ei că e băiatul în acest tablou, și
răspunsurile lor au fost foarte variate. Cei mai mulți spuneau că nu există
nici un băiat în tablou, ci doar două fetițe. Am mai observat că fiecare
încerca să se identifice cu o anumită latură: masculină/feminină. Apoi i-am pus
să argumenteze. De exemplu, băiatul se joacă cu câinele, spuneau majoritatea
băieților. Cineva mi-a sugerat o explicație din perspectivă psihanalitică[1]: biatul e pictat din
poziția lui Renoir și e de fapt relația lui cu mamă și soră, deci băiatul nu
poate fi decât cel de pe scaun.
Băieții au spus că băiatul
este pe câine, pe când fetița stă cuminte și ascultă. Fețele înclinau mai mult
să creadă că băiatul stă lângă mamă, cuminte, deși nu erau prea sigure. Nu, că
băiatul e mai năzdravan, ziceau majoritatea intervievaților de sex masuculin.
Bineînțeles că și proiecțiile ne ajută într-o analiză. De cele mai multe ori
proiecțiile se dovedesc a fii doar ale noastre și ale culturii noastre. Așadar,
numai un discurs despre gen poate să clarifice înțelesul operei, în funcție de
context, de genul operei, de autor și de biografie. Contextul social dar și cel
istoric este ca un cadru pentru tablou, o analiză iconografica[2] ar feri criticul de artă
de proiecții false și interpretări personale.
Renoir a participat la primele
trei expoziții impreisoniste din aSalonul Refuzatilor”, însă în 1879, a
respins o a patra invitație și s-a întors la Salonul Anual și la rigoarea
impusă de academismul burghez. Doamna Charpentier și copii săi a fost una din
tablourile expuse la acel salon, fiind un success remarcabil. Renoir a fost
răsplătit de către patronul tabloului domnul Geroges Charpentier.
Dacă impresioniștii preferau
să picteze natura în spații deschise, iată un tablou care păstrează tehnica
impresionistă, însă se întoarce la rigoarea academică. Decorul este unul
interior, în intimitatea spațiului familiar. Nu mai este unul al grădinilor
publice, al spațiilor verzi unde pot fi surprinse toate categoriile sociale.
Este un spațiu privat. Mai mult, personajele nu mai sunt întâmplătoare.
Artistul are un patron care comandă un tablou. Personajele fac parte din înaltă
clasă socială a burghezilor, a oamenilor înstăriți. Decorul nu este
întâmplător. Fazanul pictat pe perete, simboliza bunăstarea. Florile în glasta
de protelan chinezesc, scaunele și
covorul person toate sunt indici ai statutului social și a bunăstării
materiale.
Doamna Charpentier poartă o
elegantă rochie de culoare neagră, cu trenă lungă până în pământ, dintr-un
material foarte scump, catifea de cea mai bună calitate și dantelă de mătase.
Cei doi copii de alături, Marguerite și Paul, sunt îmbrăcați după moda vremii.
Pe la 1878, băieții erau îmbrăcați în haine ca și fetițele, considerând că încă
nu se formează o identitate sexuală până la vârstă de 7 ani. La școală erau
împărțiți în două rânduri, fețe și băieți, dar toți purtau rochița. De asemena, părul lui Paul, copilul de pe scaun, nu a fost încă tăiat. Față stă pe câine și
pare că privește spre mamă.
Cei doi copii sunt îmbrăcați
în rochițe albastre cu funde. Câinele nu apare întâmplător în decor. Este un
câine de rasă și poartă la gât o zgardă. Nu orice familie de la 1878 își
permite să țină un câine în casă. Acest lucru este văzut mai mult ca o
extravaganța. Dacă ar fi să facem un exercițiu imagina, astăzi este normal că
mulți să aibe un câine de companie în casă, la bloc, dar nu și un porc. Un alt
index al statutului familiei este broșa din piept și brățările, inelul de aur
pe care le poartă doamnă Charpentier.
Nu mai este impresie pură,
primul sentiment, ci din contră, este un tablou care trădează o anumită
compoziție și o intervenție sbiectiva și voința atât din partea personajelor
cât și din partea artistului. Câinele pare docil, parcă este dresat să stea în
tablou, o ține pe față fără prea mare efort. Privirile celor trei personaje
sunt bine studiate. Fiecare privește în altă parte. Rămâne însă disimulată o
spontaneitate a gesturilor. Mână doamnei Charpentier pare că ține ceva, fetița
mângâie câinele, și surâsul băiatului care privește la surioară sa.
Întoarcerea
la academism avea să-I aducă unele beneficii lui Renoir. Mulțumită de tablou,
Doamna Charpentier s-a folosit de toată influența ei pentru a se asigură că
pictură va fi expusă într-un loc luminos și la vedere în Salon. L-a introdus pe
Renoir în cercul ei de prieteni, iar acest lucru s-a lăsat cu câteva comenzi pentru
atist. În Salonul oficial pictorii nu doar că aveau vizibilitate, dar aveau și
acces la o piață care le asigura un profit pentru munca prestată.
În timpul dezastroasei licitații de tablouri
impresioniste din 24 martie 1875[3], editorul Charpentier este unul din pasionații
care relansează prețul operelor lui Renoir. Este începutul unei profunde
prietenii care va dura până la moartea acestuia. Chiar și soția sa, Marquerite Charpentier,
are un rol important în carieră pictorului. Primește în salonul său autori,
pictori, actori, personalități din viața politică și mondenă. În acest mod se reunesc Zola,
Flaubert, Monet, Sisley, actriță Jeanne Samary, Clamenceau și mulți altii[4].
Renoir
este invitat să participle în mod regulat la aceste serate, madame Marguerite
prezentându-l numeroaselor sale cunoștințe. În schimb acesta pictează mai multe
tablouri cu ea și fiii săi. Chiar dacă
Renoir își face debutul în Salonul oficial, tendințele impreisoniste și
spontaneitatea sunt elemente care inovează. Doamna Charpentier cu fiii este
operă care se va distant putin de cercul respinsilor si legătura cu picturile
mondene ale artistiilor renegati ai epocii.
O
asemenea spontaneitate a derutat opinia publica, obisnuita cu picture mult mai
rigide. În timp ce domana Charpentier este
pătrunsă de gânduri, Georgette și Paul, au uitat complet de prezența
pictorului În plus, modelele sunt prezentate într-un mediu familiar, în care
niciun obiect de mobilier nu este mutat de la locul sau pentru a vreun efect
special. Cu mare virtuositate, Renoir
construiește înfățișarea delicate a mamei și a fiilor săi. De admirat este minutiositatea cu care vin expuse stofele și
rafinatele tapițerii precum și a naturii moarte care se vede pe fundal.
Revenind la întrebarea pusă pe facebook, am observant că mentalitatea s-a schimbat. Din contra, pe la 1878 femeile erau asociate cu latura animalică (în limbajul comun astăzi băieții sunt porci,boi, animalici” etc). Pentru că atunci raționalitatea era un atribut al bărbatului. Poate că nu degeaba Paul privește spre surioară să cu un surâs de compătimire. Femeile fiind mai puțin raționale, deci instinctual, ele se apropie de ceea ce era considerat animal, câinele. Consider că Renoir vrea să facă un elogiu nu sentimentului, specific impresionismului, ci rațiunii, specific gândirii academice riguroase.
Revenind la întrebarea pusă pe facebook, am observant că mentalitatea s-a schimbat. Din contra, pe la 1878 femeile erau asociate cu latura animalică (în limbajul comun astăzi băieții sunt porci,boi, animalici” etc). Pentru că atunci raționalitatea era un atribut al bărbatului. Poate că nu degeaba Paul privește spre surioară să cu un surâs de compătimire. Femeile fiind mai puțin raționale, deci instinctual, ele se apropie de ceea ce era considerat animal, câinele. Consider că Renoir vrea să facă un elogiu nu sentimentului, specific impresionismului, ci rațiunii, specific gândirii academice riguroase.
[1] Sigmund
Freud, Opere, I, Editura Ştiinţifică,
Bucureşti, 1991.
[2]
Erwin Panofsky, Iconografia şi iconologia, în Artă şi
semnificaţie, trad. Ştefan Stoenescu, cuvânt înainte Mihail Gramatopol, Ed.
Meridiane, 1974, după Meaning in the
Visual Art, New-York, 1955
[3] Adamo,
A. Mastrangelo, Arte, Correnti e Artisti,
Casa editrice d’Anna, 2000, p.45.
[4] R.
Schiva Campo, I quaderni dell’arte, Institutto Geografico De Agostini, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu